Het vertellen van verhalen
Op 28 september 2016 was in Amsterdam in het Montessorihuis op de Koninginneweg 163 de eerste van een viertal Maria Montessori House Talks. Deze eerste in het Engels uitgesproken voordracht was van Carla Foster. De doelgroep was midden – en bovenbouw. Zij heeft in Londen en Milwaukee AMI Montessoridiploma’s voor Casa dei Bambini en de ‘Lagere School’ behaald en werkt als opleider voor het Montessoridiploma in Connecticut in de omgeving van New York. Ze is ook werkzaam in Noorwegen.
Carla baseerde zich in haar voordracht voor een deel op de Great Lessons in het Kosmisch Onderwijs. Dit zijn verhalen over:
- Het Ontstaan van de Aarde, ook wel God zonder Handen
- Het Ontstaan van het Leven op Aarde
- Het Leven van de Mensen op Aarde
- Cultuur-uitingen van de Mens:
- Taal
- Getallen
Ze zei dat overigens niet met zoveel woorden, maar uit haar verwerkingen van de verhalen kwam dat duidelijk naar voren. Bij God zonder Handen gaat het in het Paleozoïcum eerst over het leven in het water. Het land is dan nog kale rots. Een dier dat de zeeën domineerde was de trilobiet. Je had kleintjes en grote. Die grote konden meer dan 50 cm worden.
Carla zong een liedje met ons over de Trilobiet op de melodie van Joshua fought the battle of Jericho. Het refrein ging zo:
It ain’t so easy to be a trilobite
When the Ice Age comes around.
En het slot:
We may be dead but we are not forgot.
Just hold a fossil in your hand.
And if you eat crab or shrimp
Or if you ever watched a spider
They are our great great great great
Great great great great arthropodic family.
Er was nog een liedje op de melodie van What shall we do with a drunken sailor over de werking van vulkanen bij het ontstaan van de Aarde. Het begin ging zo:
Can you feel the magma rising
Under your feet the earth is trembling
God Vulkanus wakes and it is
Early in the Morning.
De aarde is een gloeiende bol vloeibaar gesteente die langzaam afkoelt in de ruimte. Er ontstaat een korst van vast gesteente om de aarde waar het vloeibare gesteente nog regelmatig doorheen breekt. De kinderen maken een vulkaan van klei. Daarin wordt een eruptie nagebootst. Het liedje is een speelse verwerking van de les over de vulkaan.
Carla ging ook nog in op het werken met de ‘Impressionistic charts’. Vertelplaten over verschillende onderwerpen. Als voorbeeld nam ze de plaat over het blad van een boom. Het daarbij te vertellen verhaal wordt boeiender als je terwijl je het vertelt het blad inkleurt.
Links een gekleurde uitvoering van de chart. Rechts een exemplaar in zwart-wit dat je tijdens het vertellen kunt inkleuren.
Het was een heel levendige en boeiende voordracht. Het werd duidelijk dat de ‘great lessons’ op een spannende en kinderlijke manier verteld kunnen worden. Zie ook:
Storytelling and Creativity
AMI JOURNAL 2014 – 2015 — Theme Issue: The Montessori Foundations for the Creative Personality. Blz. 81.
Bijzonder leuk om te lezen!