‘The Advanced Montessori Method, volume II’ is opnieuw verschenen op 8 april 2017

Op 8 april 2017 verscheen bij de Montessori-Pierson Publishing Company in Laren (N.H.) het tweede deel van The Advanced Montessori Method. In het Nederlands heet dit boek Zelfopvoeding . Het bestaat  uit twee delen. Het eerste deel is een Theoretische Beschouwing. Het tweede deel is een beschrijving van materialen. Toen het boek in 1917 – dus honderd jaar geleden – voor het eerst in het Engels verscheen was het bestemd voor de ‘ Lagere School’. Tegenwoordig noemen we dat de  ‘Middenbouw en Bovenbouw van de Basisschool’ in Nederland.

Het is een historische uitgave die de stand van zaken in 1917 weergeeft. Er zijn dus geen materialen toegevoegd die na 1917 ontstaan zijn. Op een enkele uitzondering na. Omdat de vorige uitgave voorzien was van slechte illustraties is al het beschreven materiaal opnieuw gefotografeerd of getekend. Daarom was het mogelijk om met kleuren te werken. Het materiaal werd ter beschikking gesteld door Nienhuis Montessori; wereldwijd een van de drie fabrikanten van materiaal die door de Association Montessori Internationale (AMI) erkend zijn en werken volgens de blueprints van de AMI. In de blueprints is al het Montessorimateriaal in tekeningen vastgelegd.

Miep van de Manakker uit Maastricht heeft het boek vorm gegeven. Dat heeft ze prachtig gedaan. Van haar hand zijn ook de illustraties. De foto’s zijn gemaakt door Jean Jacques Spuisers uit Schimmert. Als kind heeft hij op de Montessorischool Binnenstad in Maastricht zelf met Montessorimateriaal aan zijn ontwikkeling gewerkt. Het resulteerde nu in prachtige foto’s. In één geval bestond het materiaal dat gefotografeerd moest worden niet meer. Dat was bij de monochord, een éénsnarig muziekinstrument. Ludo Weijden heeft twee van die monochords opnieuw gebouwd volgens door de AMI verstrekte tekeningen. Ook Ludo was leerling van de Montessorischool Binnenstad.

Op de foto de duizendketting, gefotografeerd zoals hij geteld moet worden: in een rechte lijn en met groene, blauwe en rode pijltjes. De speciale mat om deze ketting – en ook de honderdketting – uit te leggen was in Europa niet te koop en werd besteld bij http://www.alisonsmontessori.com in de Verenigde Staten.

Een voorbeeld van de tekeningen is het begin van de plaatjes die de staartdeling met de deelbak illustreren. Anders dan in het oorspronkelijke boek zijn hier alle fases van de handeling in beeld gebracht. Het boek heeft de volgende hoofdstukken:

  • Taal
  • Lezen
  • Rekenen
  • Geometrie
  • Tekenen
  • Muziek
  • Metrum

 

 

Interessant om te zien hoe sommige onderdelen na honderd jaar nog heel actueel zijn. De Taaldozen en het Zinsontledingsmateriaal bij voorbeeld. En het rekenmateriaal. Met het materiaal voor geometrie zou je zo weer willen gaan werken. Maar ja, ik ben al jaren een pensionado. Het Tekenen, zoals in het boek beschreven, heeft plaats gemaakt voor nieuwe denkbeelden. Al maken de tekeningen van Amsterdamse kinderen van toen 9 – 11 jaar me wel jaloers. Ook muziek gaat tegenwoordig vaak anders dan in het boek beschreven wordt. En wat een anapest, trochee en jambe is weet eigenlijk niemand meer tegenwoordig.

Monochords met strijkstok

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *